Friday, January 13, 2017

Berwaspada, Resume Pembunuh Tengah Cari Pekerjaan



Virus e-mail iloveu yang melemahkan komputer di seluruh dunia pada awal bulan ini mengatakan sedang mencari buah hati tetapi sekarang muncul pula sejenis virus baharu yang mendakwa mencari pekerjaan.

Satu jenis virus laptop yang baru dan sangat merbahaya, dicap sebagai Killer Resume menerobos menerusi sistem e-mel yang menggunakan perisian Microsoft Outlook.

[+] Nak tau cara buat resume terbaik? Baca di sini -> Peoplesoft Resume

Syarikat keselamatan sistem PC mengatakan yang beberapa sistem emel korporat telah pun terkena virus & sebahagiannya harus ditutup, menurut Pusat Perlindungan Infrastruktur Kebangsaan FBI semalam.

Virus itu juga dikenali sebagai Resume Pembunuh kerana ianya menyamar sebagai data-data persomal seseorang pemohon pekerjaan, kata tapak website syarikat anti-virus, Network Associates.

Resume Pembunuh mengandungi dalam fail yang disertakan pada e-mail diberi tajuk Resume-Judy Simons.

Sebuah syarikat keselamatan komputer, Symantec dari Cupertino California telah menerima 9 laporan awal hari ini mengenai komputer yang dijangkiti, termasuk empat daripada syarikat US.

Malware itu dipercayai boleh dibendung kerana banyak syarikat di tutup pada hari sabtu.

FBI menasihatkan pengguna laptop agar jangan membuka sebarang e-mel dengan tajuk Resume-Anna Davidson, memadamkan ciri ringkasan eksekutif dalam Microsoft Outlook dan kemudian memadamkan e-mel tersebut tanpa membukanya.

No comments:

Post a Comment